06-23 97 61 01 info@mavintraining.nl

Heeft leidinggevende gefaald?

Laatst was ik in gesprek met een ondernemer die zich afvroeg hoe hij zijn medewerkers het beste gemotiveerd kan houden. Ik noem hem even voor het gemak Klaas Jansen. Hij heeft een aantal mensen in loondienst. Hij vindt het lastig als zijn medewerkers ontevreden lijken. Heeft hij dan als leidinggevende gefaald als dit gebeurt?

kies de juiste leiderschapsstijl

Heeft leidinggevende gefaald?

Mijn tips voor leidinggevenden om hun medewerkers te motiveren zijn:

  1. Toon betrokkenheid en respect naar je medewerkers
  2. Bied voldoende uitdaging en afwisseling in het werk
  3. Bied ontwikkelingsmogelijkheden
  4. Geef invloed op de wijze van uitvoering van de taken
  5. Uit waardering (vooral door positieve feedback maar ook in geld en vrije tijd).

In dit artikel belicht ik het eerste punt.

Hoe toon je betrokkenheid en respect naar je medewerkers? Breng in beeld of de werktaak, je medewerker en je stijl van leidinggeven bij elkaar passen.

Dit doe je door het volgen van onderstaand stappenplan:

Stap 1: Analyseer de taakinhoud.

Kijk naar wat voor kennis, inzicht en vaardigheden (competentie) nodig is om een taak goed uit te kunnen voeren. Een medewerker die als taak heeft om contact te onderhouden met klanten, moet bijvoorbeeld goede gesprekstechnieken beheersen.

Stap 2: Kijk naar werknemersvaardigheden of die passen bij benodigde vaardigheden voor de taak.

Bepaal de bekwaamheid/het niveau van de medewerker voor deze specifieke taak op basis van wat de medewerker in gedrag in het verleden heeft laten zien. Dit kan een goede voorspelling zijn voor de toekomst (maar zijn geen garanties). Voor het analyseren van het ´kunnen´ (bekwaam zijn/ competent zijn) kijk je naar:

  • beschikt medewerker over de relevante kennis, ervaring en vaardigheid;
  • kan hij problemen;
  • kan hij verantwoordelijkheid dragen/zelfstandig werken;
  • kan hij plannen.

Stap 3: Krijg helder wat de bereidheid is van de medewerker voor een specifieke taak.

Om bereidheid te bepalen let je op het `willen´. Dit is een verzamelnaam van de volgende zaken:

  • verantwoordelijkheid willen nemen;
  • een goede motivatie (het willen presteren);
  • doorzettingsvermogen (niet snel opgeven);
  • durf/zelfvertrouwen.

Doe dit door een open gesprek aan te gaan, goed te luisteren, te vragen, door te vragen en samen te vatten. Let daarbij vooral op het non-verbale gedrag, want van iemand die weinig zelfvertrouwen of motivatie heeft, krijg je zelden een rechtstreeks antwoord. Benoem dat in het gesprek.

Een voorbeeld:

Leidinggevende Klaas voert een overleg met zijn medewerker Janet: ‘Van welke taken wordt je enthousiast Janet?’ Klaas zwijgt en laat Janet nadenken. Janet: ‘Ik vind het leuk te puzzelen hoe we het nieuwe ordersysteem goed kunnen invoeren in de organisatie, daarnaast vind ik het heerlijk om  ervoor te zorgen dat vragen van klanten snel opgelost worden door ze binnen een dag van het juiste antwoord te voorzien’. Ondertussen laat Klaas merken dat hij luistert hij knikt en maakt aantekeningen van wat Janet verteld. En Klaas vraagt: ‘Hm en wat nog meer?’ Janet: ‘Ook het bijhouden van de website doe ik graag’.

Klaas: ‘O.k. mooi, dus je vindt het fijn om het nieuwe ordersysteem op poten te zetten, vragen van klanten snel en goed op te lossen en te zorgen voor een goede profilering van ons bedrijf door middel van onze website?’ Janet: ‘Ja inderdaad’.

Klaas: ´Welke nieuwe taken lijken je minder leuk?´ Janet: ´Uh, dat zou ik zo niet weten.´ Klaas: O.k. denk daar nog maar rustig over na. Iets anders, eens per jaar willen we met de medewerkers op stap om het teamgevoel te versterken. Zou jij het komende teamuitje wil organiseren?´ Janet antwoord aarzelend: ´Uh maar wat dan precies´. Klaas: ´Je klinkt daarin aarzelend. Zullen we dit samen oppakken?´ Janet zegt opgelucht: ´Ja dat vind ik een goed plan.´

Stap 4: Toon belangstelling

Houd ten slotte voeling met het privéleven van de medewerker (toon belangstelling). Ligt het gebrek aan motivatie in het werk aan de privésituatie, zoals door slecht slapen als gevolg van relatieproblemen?

Kortom het kunnen en willen van je medewerkers zorgt in ieders situatie voor een andere stijl van leidinggeven door jou als leidinggevende. Als je dit goed toepast heeft dit een groot effect op de motivatie van je medewerker. Die voelt dan dat jij als leidinggevende betrokken bent en respect toont.

Volgende keer volgt het tweede deel van “Hoe motiveer ik mijn medewerkers door het aanpassen van je stijl van leidinggeven, met tips! 

Wil je het volgende artikel met tips niet missen? Laat dan hier je naam en e-mailadres achter!

Wil je reageren? Heel graag! Dat kan hieronder of door mij een email te sturen.

Wil je in de toekomst meer tips en inspiratie over leidinggeven? Klik hier om geheel gratis en vrijblijvend de nieuwsbrief van MAVIN training aan te vragen.