Van een vrouw, Ellen*, hoorde ik laatst het schrijnende verhaal dat haar leidinggevende Gijs* enkel via briefjes met haar communiceert. Ze werkt al meer dan 30 jaar voor het bedrijf S. Eerst was de vader van haar huidige leidinggevende de baas en nu had hij het stokje overgedragen aan zijn zoon. Ze vertelde me dat Gijs zijn manier van leidinggeven anders was. Hij ging als een olifant door een porselein kast. De druppel voor Ellen: ze moest opeens op andere tijden gaan werken! En dat bericht kreeg ze te horen óf beter gezegd te lezen via een e-mail. Ze had altijd met veel plezier hard gewerkt bij het familiebedrijf. Iedereen binnen het bedrijf houdt van aanpakken. Maar de zoon lijkt wel één die houdt van grote stappen, snel thuis. Ze mist erkenning van haar werkervaring en betrokkenheid bij wat haar als persoon drijft. Ze vindt haar nieuwe baas kortzichtig.
Aanpakkers vaak doelgericht
In de agrarische sector weten mensen van oudsher ook van aanpakken. Dit zijn echte doeners, die daardoor vaak ook doelgericht in het leven staan. Dat is op zich een mooie eigenschap. Alleen als je met personeel werkt is het noodzakelijk om te overleggen met je medewerkers als er veranderingen doorgevoerd moeten worden. Anders voelen je mensen dat er over hun hoofden wordt beslist. Kijk eens naar onderstaand schema. Het is een kernkwadrant met daarin de eigenschap doelgericht. Als je doorschiet in deze eigenschap zie je een teveel van het goede (dit staat in de rechter boven kolom van de afbeelding). Naar het boek BEZIELING EN KWALITEIT IN ORGANISATIES, van Daniel Ofman;
Wat Gijs leert van zijn medewerkster Ellen
- Gijs is ontzettend doelgericht. Dat is een kwaliteit.
- Soms schiet hij daarin door en wordt hij kortzichtig. Dat is dan zijn valkuil.
- Zijn uitdaging is het tegenovergestelde van zijn kwaliteit ‘doelgerichtheid’, in dit geval is dat ‘ruime blik’ of ‘anderen betrekken en luisteren naar anderen’.
- Aan zijn kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is zijn allergie ´passiviteit/geen besluit nemen´ en ook ´vaagheid´.
Gijs weet nu wat hem te doen staat, hij kan een ruimere blik ontwikkelen door te luisteren naar anderen. Doordat Gijs zijn valkuil opspoort wordt hij zich bewust van zijn eigen irritante gedrag. Deze valkuil is een allergie voor zijn medewerkster Ellen.
* De namen in de case zijn ter bescherming van de privacy van de personen gefingeerd. Hier en daar zijn ook de feitelijke omstandigheden aangepast om herkenning te voorkomen.
Uitdaging
Een allergie is een eigenschap van anderen waar je een grondige hekel aan hebt, oftewel ‘allergisch’ voor bent. De meeste mensen blijken allergisch te zijn voor het teveel van hun uitdaging. Je allergie is dan ook het negatief tegenovergestelde van je eigen kernkwaliteit.
De ondernemer die doelgericht is zal waarschijnlijk gek worden van besluiteloze mensen die geen beslissingen durven nemen. Deze persoon kan het meest over zichzelf leren van diegenen, waarmee hij het moeilijkst om kan gaan.
Luister naar je medewerkers, anders gaat het wringen
Als mensen zich niet gehoord of genegeerd voelen, wanneer (minderheids)-standpunten geen ruimte krijgen, gaat het wringen. Op allerlei manieren is dit ‘voelbaar’. Bijvoorbeeld van gemopper en geroddel onderling en allerlei smoesjes naar de leidinggevende om iets niet te doen. Het zijn gefrustreerde pogingen om te zeggen wat gezegd moet worden. De Sabotagelijn beschrijft dit gedrag.
Inzicht geven in waarom ‘n verandering noodzakelijk is en hoor en wederhoor toepassen zorgt ervoor dat medewerkers eerder mee gaan in een verandering. Betrek en erken hun meningen bij discussies. In eerste instantie remt het je als leidinggevende misschien af en kost het je meer tijd, maar door mensen mee te nemen in je verhaal bereik je beter je doel!
Kortom veranderingen bespreken is waardevol, noodzakelijk en uiteindelijk effectiever dan te doelgericht snel (zelf) beslissen!
Heb jij nog tips? Deel ze dan hieronder. Ik ben heel benieuwd! Fijne zomer!
———————————————————————————————————————————-
Het hierboven beschreven kernkwadrantmodel is een geschikt hulpmiddel voor zelfanalyse en voor het analyseren van problemen in interactie. Het vertalen van het model naar jouw daadwerkelijke eigenschappen en gevoeligheden, kost vaak wat puzzelwerk. Als je dat niet doet, blijf je zitten met een opsomming van losse eigenschappen waar je verder niet zo veel mee kunt. Een professional kan je helpen de vertaalslag te maken, door goed door te vragen en alle eigenschappen met voorbeelden uit jouw praktijk in te kleuren. Wil je mijn hulp daarbij, vraag om een gratis gesprek.