Als ondernemer heb je met veel partijen te maken. Goed samenwerken is vaak een hele kunst. Al snel zijn er dingen gezegd of geschreven die bij de ander verkeerd landen, met alle gevolgen van dien.
‘Ik kan mijn gevoel maar beter voor mij houden, want ik schiet er niets mee op’. Zo denken veel mensen. En ze hebben niet altijd ongelijk. Het maakt namelijk veel uit hoe je je gevoel uit. Een voorbeeld uit de praktijk.
Frits Sierts# heeft sinds 2 jaar een maatschap met zijn ouders. Het gezin is gewend open te communiceren. Maar vandaag loopt het niet. De accountant is er om over de boekhoudcijfers van vorig jaar te praten. Op een gegeven moment zegt Frits wat nors: “Ik heb het gevoel dat jullie me als opvolger helemaal niet serieus nemen.”
Z’n ouders schrikken en komen met allerlei argumenten om Frits te overtuigen dat ze hem absoluut wel serieus nemen. En trouwens, Frits zelf mag ook wel wat meer respect tonen! De sfeer wordt er niet beter op.
Je denkt wellicht: zie je wel … Frits zei wat hij voelde en schoot daar niets mee op! Maar dat is het probleem niet. Wat Frits uitte was geen gevoel, maar een ‘quasigevoel’. Wat is dat, een quasigevoel? Het is een beschrijving van wat je denkt. Door het taalgebruik lijkt het soms over gevoelens te gaan, maar het is een (gekleurde) interpretatie, gedachte of oordeel van wat jij hebt waargenomen bij de ander.
Frits uitte een quasigevoel, zijn oordeel en verwijt aan zijn ouders: “jullie nemen mij niet serieus!” Geen wonder dat pa en ma Sierts in de verdediging schoten en op hun beurt met verwijten kwamen.
De vraag is: wat was nu echt het gevoel van Frits? Na wat doorvragen van mijn kant ontdekte hij zelf dat hij teleurgesteld en onzeker was. Achter gevoelens schuilt altijd een behoefte. Frits hunkerde naar erkenning vanwege de kennis die hij op school en tijdens zijn werk buitenshuis had opgedaan.
En hij was niet de enige die erkenning zocht. Met wat hulp ontdekte vader Sierts waarom het verwijt van zijn zoon hem zo geraakt had “Ik voel mij verdrietig omdat ik mij niet gewaardeerd voel in wat ik heb neergezet”.
Toen vader en zoon hun gevoelens en behoeften hadden herkend, konden de ondernemers een open gesprek voeren over hoe ze elkaar kunnen waarderen en erkennen. Zo waren de misverstanden al snel ‘getackeld’.
Let op quasigevoelens*! Wees je bewust van je eigen gevoelens, jouw werkelijkheid (je waarnemingen door je gekleurde bril en de daaraan door jou gekoppelde interpretaties), durf en benoem je echte gevoelens én vertel wat je nodig hebt. Zo geef je mensen de kans om invoelend te reageren op wat je werkelijk voelt.
Herken je bovenstaande situatie en vind je het nog lastig om hiermee zelf aan de slag te gaan? Ik help je graag! Bel mij vrijblijvend op 06-23976101 of stuur een email: info@mavintraining.nl dan bespreken wij samen hoe ik je verder kan ondersteunen.
*quasigevoelens is een term van Marshall Rosenberg (de grondlegger van Geweldloze Communicatie).
# De namen in dit voorbeeld zijn bedacht.